Tuesday, July 10, 2012

Ceritera Halimah Jongang - Part 1

Disatu pagi. Di sebuah stesen bas. Ada seorang makcik ni yang namanya Halimah Jongang. Halimah Jongang ni nak ke Johor sebab anak sulungnya si Hasnah Juling buat kenduri doa selamat. Halimah Jongang pon naiklah bas ekspres yang nak menghala ke Johor. 

Disebabkan perjalanan yang agak jauh dari Perak ke Johor tambahan pula drebar bas ni plak jenis malas nak singgah mana-mana hentian rehat menyebabkan si Halimah Jongang ni rasa tak tahan nak buang air. Dia pon jeling kiri jeling kanan. Ternampaklah olehnya pintu kecemasan. lalu dengan penuh keyakinan dan keselambaan, dibukanya pintu keselamatan tersebut lalu membuang air dengan penuh kenikmatan sampai air kencingnya terpercik kat visor penunggang motor yang sedang merempit di tepi bas ekspres tersebut.

Akibat rasa marah yang meluap-luap, si penunggang tu pun mengejar bas ekspres tersebut dan memotong bas elspres tersebut dan berhenti dihadapan bas ekspres tersebut. Penunggang motor tu pon dengan perasaan marah terus bergegas naik bas ekspres tersebut....

Penunggang Motor: Ni yang aku nak marah sangat kat penumpang bas ni. Nak meludah pon tengoklah dulu sapa yang ada kat belakang bas. Baik mengaku cepat sapa yang meludah tadi. Kalau tak saya amuk satu bas ni!!!!

Halimah Jongang pon terketar-ketar nak bangun sambil mengangkat tangannya....

Penunggang Motor: Ehh...  makcik duduk makcik.Saya tahu bukan makcik yang ludah sebab saya nampak misai dia lebat sangat!!

Serta-merta Halimah Jongang pengsan!

No comments:

Post a Comment