Sunday, December 19, 2010

What is you know about Muslim?

Sifat- sifat yang mesti ada pada setiap MuslimSaya mestilah:

þ      Muslim dari segi aqidah

þ      Muslim dari segi ibadah

þ      Muslim dari segi akhlak

þ      Muslim dari segi keluarga

þ      Dapat menguasai diri saya

þ      Yakin masa depan Islam yang gemilang

Muslim dari segi aqidah

                Untuk menjadikan aqidah saya benar-benar diiktiraf sebagai aqidah seorang Muslim, saya mestilah:


1)       Yakin bahawa Tuhanlah yang mencipta alam ini


2)       Yakin bahawa alam ini diciptakan dengan tujuan tertentu


3)       Yakin dengan para Rasul


4)       Yakin bahawa matlamat hidup manusia dalamkehidupan di dunia ini ialah untuk mengenal Allah, taat dan mengabdikan diri kepada-Nya


5)       Yakin dengan syurga dan neraka


6)       Yakin bahawa setiap yang baik dan buruk itu berlaku atas kehendak Allah


7)       Yakin bahawa syariat dan undang-undang Allah adalah mutlak- tidak boleh dipertikai


8)       Ambil tahu Asma ul Husna


9)       Berfikir tentang makhluk ciptaan Allah, bukan berfikir tentang zat Allah


10)    Ambil tahu ayat-ayat Al Quran yang menunjukkan sifat-sifat dan kesempurnaan Allah


11)    Yakin bahawa pendapat para salafus soleh lebih utama untuk diikuti


12)    Mengabdikan diri hanya kepada Allah


13)    Takut semata-mata kepada Allah


14)    Sentiasa berusaha untuk mengingati Allah dalam keadaan diam ataupun bersuara


15)    Mencintai Allah


16)    Bertawakkal dalam segala perkara


17)    Bersyukur


18)    Selalu bertaubat


19)    Sentiasa dalam keadaan bermurakabah terhadap Allah




Muslim dari segi ibadah

                Untuk menjadikan saya seorang Muslim dalam seluruh peribadatan, saya mestilah:


1)       Ihsan dalam beribadah


2)       Khusyuk & serius dalam beribadah


3)       Menghadirkan diri dan hati di hadapan Allah ketika beribadat


4)       Berlumba-lumba dalam beribadah


5)       Usaha atas qiamullail


6)       Usaha atas tilawah Al Quran (terutamanya pada waktu fajar)


7)       Amalkan doa dalam setiap pekerjaan




Muslim dari segi akhlak

                Saya mestilah:


1)       Jauhi perkara haram dan tinggalkan perkara syubhat


2)       Memelihara mata


3)       Memelihara lidah


4)       Malu


5)       Lemah-lembut & sabar


6)       Jujur


7)       Tawaduk


8)       Bersangka baik


9)       Pemurah


10)    Menjadi kudwah hasanah bagi orang lain di mana segala tindak-tanduknya menjadi terjemahan terhadap semua prinsip-prinsip Islam (apabila terpandang dirinya, mendengar percakapannya dan melihat gerak-gerinya, kita akan terus teringatkan Allah dan Islam)




Muslim dari segi keluarga

                Tanggungjawab sebelum berkeluarga:


1)        Perkahwinan saya mestilah kerana Allah


2)       perkhawinan saya bertujuan menjaga dir dan menjaga hubungan dengan Allah


3)       saya mestilah bijak memilih isteri (dan isteri-isteri)


4)       saya mestilah pilih isteri yang beragama


5)       saya mestilah tidak menyanggah mana-mana perkara di atas




Tanggungjawab sesudah berumahtangga:


1)       baik dan mesra terhadap isteri


2)       jalin hubungan dalam segala hal untuk dilakukan bersama-sama, tidak terbatas kepada hubungan syahwat sahaja


3)       jaga hubungan supaya mengikut batas-batas syarak (jangan queen-control)




Tanggungjawab bersama mendidik anak:


1)       anasir pertama yang dapat menjamin terlaksananya tarbiah Islamiah kepada anak-anak ialah dengan melaksanakan perkahwinan mengikut adab-adab perkahwinan yang ditunjukkan Islam. (Anak-anak yang bermasalah biasanya lahir daripada perkahwinan yang tidak mengikut adab-adab Islam seperti tujuan perkahwinan, cara perkahwinan, majlis perkahwinan dan sebagainya)


Ringkasan dari Kitab Apa Ertinya Saya Menganut Islam-Fathi Yakan

No comments:

Post a Comment