Friday, December 31, 2010

UMUM: Kategori Cinta

CINTA? apa itu cinta? korang tahu apa itu cinta? bila korang dapat merasa cinta? apakah cinta itu buta?apakah cinta itu mulia?dari aspek apakah pendapat korang mengenai cinta? aspek hati? akal ataupun nafsu?

Cinta pada pandangan kalbu ku ada 3 iaitu:-
a.Cinta akal
b.Cinta hati
c.Cinta nafsu

Adalah Cinta Akal ini ianya bersandarkan kepada logikal akal kita semata-mata.Ianya tidak bersandarkan pada sesuatu prinsip yang menepati citarasa hati kita tetapi berpandukan akal.Contohnya ada seorang teruna yang tidak mencintai seorang dara dan dara ini juga tidak mencintai teruna tersebut. Dek terkesan oleh cinta akal ini maka diteruskan jua pengijabkabulan mereka berdua dengan berpandukan etika bahawasanya cinta itu boleh dipupuk selepas nikah. Akal kita telah membuat perkiraan yang sistematik.Tanpa usaha dan merentasi rintangan cinta yang dipupuk akan bergantung kepada masa dan tempat yang tertentu.

Sedangkan Cinta Hati pula ianya berdasarkan kepada Tuhan Maha Pencipta yang telah berfirman bahawasanya manusia itu diciptakan berpasang-pasangan.Teruna dan dara ini bernikah kerana Allah. Semua perlakuan mereka hanya kerana Allah. Jodoh itu ketentuan Allah. Dari mata turun ke hati.Semuanya adalah perjanjian Allah. Mengamanahkan kepada kita seorang teman seorang pendamping kita dikala hati kita terasa amat kesunyian.

Manakala Cinta Nafsu pula , ianya bersandarkan kepada nafsu serakah semata-mata. Berpaksikan syaitan laknatullah.Itulah yang menyebabkan kelahiran anak diluar pernikahn yang semakin meningkat.Keturunan yang kita tidak tahu asal usulnya. Memberi satu ketidakadilan kepada anak itu sendiri. Apakah ini yang kita mahukan? apakah ini yang kita inginkan? Cinta ini sangat merbahaya dan mengancam keturunan kita.Merosak nasab sesuatu kaum itu.

Riesman
Sabtu
1 Januari 2011

No comments:

Post a Comment