Monday, December 20, 2010

Peluang Emas atau Batu?

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat pemandang-pemandang blog saya ni.Satu hari saya telah mengikuti kawan saya ke satu tempat yang sendiri saya ketahui. hehehehe. Lalu saya pun dijemput masuk ke dalam dewan yang agak kecil dan mendengar satu seminar yang di urus selia kan atau di acarakan oleh seorang lelaki yang bersut lengkap kaler biru gelap.Berdasarkan  seminar usahawan yang saya hadiri juruacara itu telah menyatakan 3 Kategori manusia yang jumpa peluang, iaitu:-

a) Hanya melihat peluang
b)Bingung bila melihat peluang
c)Ambil tahu dan rebut peluang

a) Hanya melihat peluang
adalah golongan yang hanya melihat saja peluang itu datang sambil menerapkan ego memasing dan wat bodo je macam takder  apa pon yang berlaku kat depan mata dia.Walau peluang itu berulang beribu kali ianya tetap lihat dan wat bodo.

b)Bingung bila melihat peluang
Golongan ini akan jadi pening bila peluang yang datang menggusarkan akal fikirannya. Bingung bila melihat peluang yang dia sendiri ragu-ragu nak ambil tahu. Setiap malam asyik keliru dan bingung memikirkan peluang yang tidak direbutkan.

c)Ambil tahu dan rebut peluang
Mereka ini adalah yang berpaksikan minda 1% sahaja sebab minda mereka ini bersifat usahawan yang sanggup ambil risiko walaupon dia tak tahu risiko itu besar atau kecil. Sanggup harungi segala rintangan dan mereka ini yakin satu hari nanti mereka akan temui kejayaan.

Riesman
21 Disember 2010
12:45 pm

No comments:

Post a Comment