Monday, September 10, 2012

Manusia tertua di Malaysia Pak Man mati pada 117

Abdul Rahman Abu Bakar atau Pak Man, berkata untuk menjadi manusia tertua di Malaysia, meninggal dunia di rumahnya di Kampung Denger, Bukit Puteri dekat sini. Beliau dilaporkan 117 tahun.Arina anak perempuannya, 46, seorang guru di Kuala Terengganu, berkata bapanya telah hilang selera makan sejak bulan puasa. "Beliau meninggal dunia secara aman."

Abdul Rahman telah berkahwin lapan kali dan mempunyai dua orang anak lelaki dan tiga anak perempuan, 25 cucu, enam cicit dan empat besar cicit. Abdul Rahman, yang dipercayai dilahirkan pada tahun 1895, walaupun tarikh lahir beliau telah didaftarkan pada 20 Julai, 1907 dalam kad pengenalan beliau, telah dinamakan sebagai ikon Terengganu warga emas oleh Jabatan Kesihatan negeri beberapa tahun yang lalu. Seorang tukang kayu bekas, Abdul Rahman disebabkan jangka hayat beliau untuk makan sayur-sayuran tempatan dan mengelakkan makanan yang manis, masin dan susu, minuman sejuk dan rokok.

Abdul Rahman membaca al-Quran tanpa cermin mata, bergerak kira-kira tanpa tongkat dan melakukan solat tanpa sebarang bantuan.

No comments:

Post a Comment